Bezig met laden De actie op de pagina wordt geladen en verwerkt, een ogenblik geduld a.u.b.

Stoken van hout of pellets als alternatief van aardgas

Je kunt een huis verwarmen met aardgas of elektriciteit, maar ook door hout te verbranden. Een pelletkachel stook je op hout. (Afval-)hout dat tot kleine korrels is geperst.

                                                                               

Deze pellets verbranden veel efficiënter dan hout in een gewone open haard. Een pelletkachel verwarmt de ruimte waar hij staat. Sommige pelletkachels kun je aansluiten op de bestaande CV-verwarming. Hiervoor is wel een buffervat nodig en elektronische besturing. Er bestaan ook pellet- CV-ketels (ook wel biomassaketels genoemd). In plaats van op aardgas werken deze op pellets, houtsnippers en soms zelfs houtblokken. Hiermee maak je naast warm CV-water ook warm tapwater; dus voor de wasbak en douche. Dit soort CV-ketels zijn wel veel groter dan de gewone CV-ketels. Overigens moet je voor beide apparaten ook rekening houden met een ruimte waar je een voorraad pellets kan bewaren.

Een warmte-accumulerende kachel brandt niet op pellets, maar gewoon op hout. Ook deze kachels verbranden het hout veel efficiënter dan een gewone openhaard. De warmte wordt lange tijd vastgehouden in de kachel en beetje voor beetje aan de ruimte afgegeven. Dit soort kachels kun je in allerlei vormen en maten bouwen.

De verbranding van hout is CO2-neutraal. De hoeveelheid CO2 die bij verbranding vrij komt, is even groot als wat de boom tijdens zijn leven uit de lucht heeft opgenomen. Daarbij verbranden pelletkachels en warmte-accumulerende kachels het hout heel efficiënt en daarom stoten ze veel minder fijn stof uit dan een open haard.

Goed voor het milieu zou je dus denken. Toch staan deze ketels de laatste tijd wel ter discussie. Want hoewel het veel minder is, er komt zeker nog wel fijn stof uit de schoorsteen. Met het risico op oog- en ademhalingsklachten bij buurtgenoten. Daarbij komen sommige pellets van de andere kant van de wereld en de boten die de pellets transporteren, varen meestal op vervuilende brandstoffen.