Bezig met laden De actie op de pagina wordt geladen en verwerkt, een ogenblik geduld a.u.b.

"We hebben het niet gedaan om geld terug te verdienen"

Clean Look Soest uit Soest


het bedrijvenpand van Clean LookHoe combineer je duurzaamheid met het wassen van auto’s? Dat was de vraag waar Olivier de Rooij voor kwam te staan toen hij in 2012 zijn bedrijf Clean Look opende. Clean Look heeft jaarlijks vele auto’s door de wasstraat en verbruikt hierdoor veel water. De wens is daarom ook om zo duurzaam mogelijk bezig te zijn. Waar je niet milieuvriendelijk kan zijn, kan je wel milieubewust zijn wat voor Olivier een belangrijk deel is van het bedrijf. Voor Olivier zijn dit twee delen; het zelf opwekken van energie en de waterhuishouding.

“Wanneer je duizend liter af neemt van het leidingnet ben je zo’n €2.50 per liter kwijt. Omdat we een wasstraat zijn verbruiken we heel wat liters en daarom werken we op een manier zodat we het water kunnen hergebruiken.”

Het wassen van auto’s is niet milieuvriendelijk, Olivier de Rooij heeft hier echter een milieubewustere manier op gevonden. Het water wat in de wasstraat wordt gebruikt, wordt gerecycled in een paar kleine putten. Clean Look heeft een waterzuiveringssysteem in deze putten zitten waar het water wordt belucht, waar het doorstroomt en waar het water wordt klaargemaakt voor hergebruik. Het gaat hierbij om 90 tot 95% van het water wat wordt hergebruikt. In principe kan het waterhuishouden van Clean Look dus als self-supportive worden gezien aangezien er alleen water van het waternet wordt gebruikt om gaten te dichten. Olivier ziet deze manier van werken op twee manieren; vanuit het duurzaamheidsperspectief, en daarnaast vanuit het kosten plaatje. Het is zonde om water weg te gooien wanneer er een mogelijkheid is om water vijf à zes keer te hergebruiken. Wanneer het water verzadigd is kan het worden geloodst op een natuurlijke wijze. Dit is duurzamer en daarnaast is door het hoge waterverbruik, dit hergebruik van water voordeliger. Het is dus een win-win situatie.

“We hebben het niet gedaan om geld terug te verdienen, een terugverdientijd van 15 jaar is bedrijfstechnisch veel te lang. Als onderneming wil je toch wel duurzaam bezig zijn en daarom hebben wij deze stap gezet.”
Olivier voelde zich nog meer gestimuleerd om te verduurzamen toen in 2014 de vraagstelling uit de gemeente Soest kwam op het gebied van verduurzaming. Daardoor besloot hij Clean Look aan te melden bij het platform ‘Doe maar duurzaam’. Na in contact te zijn gekomen met Deng Solar, een leverancier van zonneprojecten, werd er gekeken naar de mogelijkheid om door middel van een SDE subsidie het dak vol te leggen waardoor het op een langere termijn kon renderen. De financiële mogelijkheden waren echter een obstakel voor het idee van zonnepanelen. Doordat Clean Look nog maar twee jaar bestond wilde de banken nog niet zo veel. Gelukkig kon Olivier binnen de familiekring financiële middelen bij elkaar krijgen om zo de zonnepanelen te kunnen financieren. En hierdoor werd de wens voor zonnepanelen mogelijk gemaakt. Door middel van leningen bij familie is het geld voor de zonnepanelen verzameld en in combinatie van de SDE subsidie konden de panelen worden gelegd. Door deze zonnepanelen wordt zo’n 40% van het verbruik zelf opgewekt door middel van 374 panelen. In de toekomst hoopt Olivier dit te kunnen uitbreiden richting de 70-80%. Volledig op zelf opgewekte energie draaien is niet mogelijk door de omvang van het bedrijfsterrein. Hierdoor heeft Olivier in zijn ogen het maximale bereikt.

“Als het mogelijk is moet je er zeker in investeren. Als alle wijzers dezelfde kant op staan en het is mogelijk, doen. Mocht deze mogelijkheid er niet zijn dan kan men altijd stapsgewijs investeren in duurzaamheid, door te beginnen met ledverlichting bijvoorbeeld.”
Het pand is in 2012 gebouwd en voldoet hierdoor aan alle regelgevingen. Daarnaast is het pand, behalve op het kantoor en in de kassaruimte, voorzien van ledverlichting. Olivier benadrukt ook de voordelen van ledverlichting en legt hierbij uit dat het op zijn kostenpost twintig procent extra koste maar het wordt daarentegen direct binnen twee jaar terug verdient. Verder zijn de shampoos biologisch afbreekbaar waardoor het water kan worden hergebruikt. Zeker voor bedrijven die nu opstarten moet duurzaamheid een onderdeel zijn van het kostenplaatje. Voor bestaande bedrijven zou het stapsgewijs toe moeten worden gevoegd aan het geheel. Verduurzamen moet niet gezien worden als businesscase want het kost altijd geld en dat moet men niet vergeten. Echter, als het niet wordt gedaan dan gaat het ergens anders naartoe, en nu blijft het een beetje in de portemonnee. In de toekomst zal ook de techniek weer veranderen waar we ook weer in zullen gaan investeren. Duurzaamheid moet dus een onderdeel zijn van je bedrijfsvoering, het zijn ook kostenposten. Olivier ziet altijd een mogelijkheid tot verduurzaming, hoe klein of groot deze ook is, een bedrijf moet wel stappen ondernemen.

“Omdat je zelf niet in die markt zit, weet je ook niet waar je moet kijken.”
Ook Olivier merkt op dat er onderdelen zijn waar je niet aan denkt wanneer je investeert in zonnepanelen.  Zo had Clean Look een redelijk kaal dak maar er stonden pijpjes op die weg moesten worden gehaald. Ook was er een grote afzuiging waardoor er minder panelen op het dak konden worden geplaatst. Vanuit de verkopende partij verwachte Olivier daarom ook goede begeleiding, zodat zijn dak uiteindelijk optimaal kon worden benut. Zo verteld Olivier dat de verkopende partij adviseerde om de bedrading te vervangen, de elektricien zei echter dat dit niet nodig was. Uiteindelijk sloegen de stoppen steeds door waardoor de bedrading toch moest worden vervangen. Hierbij benadrukt Olivier dat het niet per se aan het advies van de elektricien lag, de elektricien hoeft namelijk niet in het vakgebied van zonnepanelen te zitten en heeft daardoor minder kennis en ervaring dan een verkopende partij. Olivier is zelf goed te spreken over de zonnepanelen en zijn andere mogelijkheden met betrekking tot verduurzaming. Verduurzaming is belangrijk voor nu en voor de toekomst. Iedereen kan hier zijn steentje aan bijdragen.

“Niemand houdt van verplichtingen. Verduurzaming en duurzaamheid moet worden verkocht als uitdaging; de commercialisering van energiebesparing. Wanneer we praten over een eindresultaat, en niet een verplichting, zullen meer mensen mee gaan. Verplichtingen zijn namelijk nooit leuk, toch moet er een manier worden gevonden om mensen te stimuleren om zo aan deze verplichtingen te voldoen.”

Woning informatie
  • Bouwjaar: 0
  • Gemeente: Soest
  • Type woning: Bedrijfspand
Getroffen maatregelen: